Een deadline, niet mijn beste vriend

Wanneer ik alleen al nadenk over een deadline dan schieten mijn adrenaline levels al omhoog. Iets moet voor een bepaalde tijd af….Stress!!! Damn… Ik hou niet van stress. Nouja, niet als ik het gevoel heb niet in controle te zijn over mijn stress. Kun je stress controleren dan? Nou je kunt er wel voor kiezen om het op te zoeken.

Ik zoek stress op met sporten
Sporten op gemiddeld tot hoge intensiteit zorgt voor een zekere mate van stress in je lichaam. Wanneer ik kies om te sporten, kies ik dus voor stress. Hetzelfde kan voor jou gelden wanneer je kiest om cafeïne te drinken. Cafeïne zorgt voor de afgifte van cortisol. Cortisol is het beruchte hormoon dat, in hoge doses, de hersenfunctie remt, de stofwisseling vertraagt, spieren afbreekt en de bloeddruk verhoogt. Te veel stress (of te veel cafeïne) is dus niet goed voor je. Toch kies ik voor stress wanneer ik sport omdat ik daarna mijn lichaam rust geef.  In rust en herstel gebeurt precies het tegenovergestelde. Je hartslag en bloeddruk daalt, je doorbloeding verbetert. Eventuele tekorten worden weer aangevuld. Het immuunsysteem wordt hersteld, je spieren groeien en je cortisol levels dalen. Daarom is het zo belangrijk voor onze gezondheid op langere termijn om rust- en hersteldagen te hebben. We laden ons weer op.

Stress is prima te controleren
Door precies het tegenovergestelde te doen van datgene wat stress veroorzaakt. Dat is misschien ook wel de reden dat een deadline voor mij niet mijn beste vriend is. Ik heb de nijging hard de andere kant op te lopen wanneer een deadline in zicht komt. Terwijl ik weet dat het niet voor niets een deadline is en dus moet gebeuren. Het maakt niet uit of het gaat om het schrijven van een cursus, het maken van een podcast of het maken van een trainingsschema, een deadline is voor mij een deadline. Wanneer ik ergens door in beslag wordt genomen probeer ik mijn stress te controleren door er even doorheen te gaan maar daarna ook een rustmoment te hebben om daarna weer beter de volgende deadline aan te kunnen.

Wanneer je kiest voor stress, kies dan ook eens om te ontspannen
Ont-stressen of ontspanning kan zoveel brengen in je leven. Laatst was ik lichamelijk helemaal ontspannen, in de sauna, door baden van hitte af te wisselen met ijskoude dompelbaden. Daardoor kwam mijn lichaam in totale ontspanning en voelde ik me heerlijk rozig na zo’n dag. Ik kan het dan ook iedereen adviseren om op zo’n manier, of op een manier die bij jou past, te kiezen voor ontspanning.

De 5 dingen die mij het meest helpen te ontspannen
In willekeurige volgorde:
-Sauna
-Sporten
-Seks
-Film kijken
-Alcohol

Heb jij ook zo’n lijstje? Wat ontspant jou het meest?
Laat het me weten op Facebook of Instagram. Ik ben benieuwd.

De deadlines die ik mezelf stel verplaats ik vaak
Ik vind het heel erg moeilijk om mezelf deadlines te geven. Wanneer iemand anders je een ultimatum stelt dan volg ik dat makkelijker. Ik denk dat dat herkenbaar is voor veel mensen. Toch, wanneer ik het einddoel in gedachten houd, is elke stap, hoe klein ook, een stap in de goede richting. Elke dag werk ik stap voor stap aan mijn doelen en daarom heb ik vrede met het feit dat mijn persoonlijke deadlines nogal eens verlegd worden.

Een deadline, niet mijn beste vriend maar het houdt me wel scherp.